W ramach projektu udzielane jest następujące wsparcie:
- Poradnictwo zawodowe realizowane w terminie od listopada 2024 r. do kwietnia 2025 r., wsparcie jest obligatoryjne dla wszystkich dorosłych uczestników. W ramach ww. zadania przewidziane zostały następujące działania:
- Indywidualna diagnoza potrzeb – doradca zawodowy dokona indywidualnej diagnozy potrzeb UP w zakresie wsparcia w projekcie, w tym w zakresie potrzeb szkoleniowych oraz stażowych. Diagnoza będzie uwzględniać indywidualne potrzeby i możliwości UP oraz zapotrzebowanie na rynku pracy. Działania zapewnią zindywidualizowane wsparcie dla każdego UP.
- Indywidualne poradnictwo zawodowe – pomoc będzie miała charakter dostosowany do potrzeb UP wynikających z diagnozy i dotyczyła m.in., pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn pozostawania bez pracy oraz pomocy w ich rozwiązaniu, wsparcia w zakresie planowania rozwoju kariery zawodowej, zwiększenie motywacji do podjęcia zatrudnienia i inne w zależności od potrzeb UP. Efektem poradnictwa będzie wzrost szans na zatrudnienie u UP objętych wsparciem.
- Wsparcie psychologiczne realizowane w terminie od grudnia 2024 r. do sierpnia 2025 r. – przewidziane dla wszystkich dorosłych uczestników. Wsparcie jest niezbędne w kontekście szczególnej sytuacji psychologicznej grupy docelowej. Wsparcie będzie dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników i obejmie zagadnienia związanie ze sposobami radzenia sobie w nowej rzeczywistości, skupiało się będzie na zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności, wzmocnieniu motywacji, etc. Efektem będzie między innymi również poprawa umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów. Psycholog wskaże też ścieżki radzenia sobie ze stresem, a także radzenia sobie ze stereotypami czy negatywnym stosunkiem społeczności przyjmującej.
- Wsparcie szkoleniowe realizowane w terminie od grudnia 2024 r. do kwietnia 2025 r. – przewidziane dla wszystkich dorosłych uczestników. Wysokiej jakości szkolenia prowadzące do nabycia kwalifikacji i/lub kompetencji przewidziano dla wszystkich dorosłych UP. W projekcie będą realizowane wyłącznie szkolenia, zgodne ze zdiagnozowanymi w ramach IPD potrzebami UP oraz zdiagnozowanymi potrzebami rynku pracy (szkolenia dopasowane do potrzeb i wspierające sytuację zawodową danego UP na rynku pracy). Pozwoli to dopasować charakter szkoleń do potrzeb i możliwości każdego UP. Efektem szkoleń ma być nabycie kwalifikacji zawodowych lub nabycie kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem). Nabycie kwalifikacji zawodowych lub kompetencji jest weryfikowane poprzez przeprowadzenie odpowiedniego ich sprawdzenia (np. egzamin). Każdy UP musi potwierdzić udział na szkoleniu w minimum 80% czasu przewidzianego na dane szkolenie. Szkolenia będą prowadzone w języku zrozumiałym dla danego UP lub zostanie zapewniona usługa tłumacza. UP uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe. Osoby te zostaną objęte ubezpieczeniem NNW. Dodatkowo dla UP odbywających szkolenie poza miejscem zamieszkania zapewnimy zwrot kosztów dojazdu oraz w uzasadnionych przypadkach pokryjemy koszt opieki nad osobą zależną.
- Wsparcie zatrudnienia realizowane w terminie od grudnia 2024 r. do sierpnia 2025 r. Wsparcie zostało przewidziane dla wszystkich dorosłych uczestników, w ramach którego wyróżniamy następujące działania:
- Pośrednictwo pracy – do zadań pośredników będzie należało przede wszystkim pośrednictwo pracy w zakresie uzyskania odpowiedniego zatrudnienia przez UP, mające na celu jak najtrafniejszy dobór, w możliwie krótkim terminie odpowiedniego stanowiska pracy. Ważnym zadaniem pośredników będzie nawiązywanie kontaktów z pracodawcami oraz integracja zebranych konkretnych ofert pracy oraz ofert szkoleniowych i stażowych z potrzebami pracodawców i UP.
- Staże w wymiarze min. 3 m-ce – max. 5 m-cy. Staże pozwolą UP na nabycie/uzupełnienie oświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności bezpośrednio u pracodawcy. Stażysta będzie wykonywał swoje obowiązki na podstawie pisemnej umowy stażowej zgodnie z programem stażu pod nadzorem opiekuna stażu, który wprowadzi stażystę w zakres obowiązków i procedur obowiązujących w organizacji. Po zakończeniu stażu opracowana zostanie ocena, uwzględniająca osiągnięte rezultaty oraz efekty stażu. Profil staży będzie zgodny z predyspozycjami UP, IPD oraz zapotrzebowaniem na rynku. Staże zaplanowane są w pełnym wymiarze. W okresie odbywania stażu stażyście przysługuje stypendium stażowe, zostanie objęty obowiązkowym ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi oraz dodatkowo ubezpieczeniem NNW. Dodatkowo dla UP odbywających staż poza miejscem zamieszkania zapewnimy zwrot kosztów dojazdu oraz w uzasadnionych przypadkach pokryjemy koszt opieki nad osobą zależną.
- Wsparcie skierowane do niepełnoletnich uczestników projektu. W ramach wsparcia podejmowane będą działania wspierające integrację dzieci w społ. lokalnej, zawierające elementy edukacji społecznej oraz obywatelskiej. Edukacja społeczno-obywatelska to proces socjalizacji dzieci, który uczy, jak funkcjonować i zachowywać się w różnych grupach i sytuacjach społecznych, wykształca postawy obywatelskie, zapoznaje z prawami i obwiązkami na różnych etapach. Włączenie w ten proces dzieci jest szczególnie istotne z punktu widzenia ich integracji w Polsce, szczególnie że w kraju pochodzenia funkcjonują odmienne wzorce społeczne i kulturowe. Najskuteczniej ten proces odbywa się poprzez zabawy i gry w grupie, uczestnictwo w różnych wydarzeniach (np. kulturalnych, sportowych, oświatowych), a także ich organizacja, poznawanie instytucji kultury i nauki, odkrywanie jak funkcjonują JST (np. wizyta w urzędzie) czy inne instytucje (np. banki). Zajęcia będą odbywać się w grupach łączonych składających się dzieci obywateli państw trzecich oraz dzieci z obywatelstwem PL, dobranych tak aby różnica wieku nie była zbyt duża i będą odbywać się cyklicznie przez okres trwania projektu. Wszystkie zajęcia będą w formie atrakcyjnej dla danej grupy wiekowej. W związku z integracyjnym charakterem wsparcia planujemy, że rekrutacja dzieci ograniczona będzie do obszaru kilku dzielnic Wałbrzycha oraz jednej lub kilku szkół z tego obszaru (w zależności od aktualnej liczby dzieci OPT), tak aby po zakończeniu wsparcia dzieci/młodzież mogła bez problemu kontynuować nawiązane znajomości i rozwijać relacje co będzie świadczyć o sukcesie wsparcia. Pozwoli to też na lepsze dopasowanie grafiku wsparcia do zajęć lekcyjnych dzieci.